Friday 4 May 2012

Namun Diriku Bersyukur :D

Keluarga? apa yang dinamakan sebagai keluarga? Ianya tentu lah tergolong dari Ayah, ibu, dan anak-anak bukan? setiap kita yang bergelar anak, kita harus bersyukur dan berterima kasih kepada ibu bapa kita kerana kita telah dilahirkan ke dunia dan dapat menikmati kehidupan sehingga ke hari ini. Thank God and thanks to my parents also :D.. Setiap kita yang bergelar anak, sudah semestinya kita ingin mendapatkan kasih sayang dari ibu bapa kita kan? kerana kasih sayang itulah yang paling berharga disetiap kehidupan kita dan ianya tidak dapat dibeli dengan mata wang sekalipun. Ianya hanya lahir dari hati yang ikhlas dan tulus.. 
tetapiii berbeza dari kehidupanku namun aku bersyukur;

Pada tahun 1992 aku telah pun lahir kedunia, dan aku menangis-nangis dihadapan semua jururawat, doktor-doktor yang telah membantu ibuku untuk melahirkan aku. Aku menangis sebagai tanda kegembiraan kerana ibuku sanggup mengandungkan aku selama 9 bulan dan memberikan aku peluang untuk lahir ke dunia ciptaan Tuhan yang Maha-esa ini. Thanks God. :D . Terima kasih juga buat Mummy !.. Ibu dan bapaku sangat gembira sekali dengan kehadiran diriku dalam rumahtangga mereka, begitu juga yang dirasai oleh inek dan aki pada waktu itu, kerana akulah yang merupakan anak dan cucu pertama dalam kehidupan mereka. Selain itu juga, aku dijaga, dbelai, dan dicurahkan dengan penuh kasih sayang.. ouw well, first babykan :D..
Apa saja kemahuan diriku, memang akan dituruti oleh keluargaku.

Tetapi,, semuanya berubah, bak kata perpatah "jangan disangkakan air yang tenang tiada buaya"
pada waktu itu, aku baru berusia 3 tahun, diriku yang masih lagi tidak mengerti akan kehidupan pada masa itu telah pun diberi ujian oleh Tuhan. Begitu juga yang menimpa diri ibuku.. ibu dan bapaku menghadapi krisis rumahtangga pada masa itu, namun apakah dayaku untuk membantu, yang aku mampu hanyalah menjadi pemerhati, pendengar dan menangis bila ayahku meninggikan suara terhadap ibuku.. aku rasa sangat terkilan dan sungguh kesian sekali melihat keadaan ibuku..tetapi aku bangga dengan sikap ibuku, walaupon dirinya menghadapi masalah, ibuku tetap kental, dan tidak patah semangat malah tabah untuk menjalani kehidupannya. Pada krisis ini melanda, ibuku sedang mengandungkan adiku. dah lahhhhhhh,,,, biarkan ianya berlaluu... tidak sanggup lagi rasanya untuk mengingati kembali apa yang telah berlaku dizaman kanak-kanakku itu.

******

Setelah ibu dan bapaku berpisah, aku dan adikku berada di bawah jagaan inek and aki. Aku sekali lagi bersemangat dan gembira sekali lagi kerana dapat merasai dan diberi peluang kali dua untuk menikmati hidup kekeluargaan. Ibuku pula sudah pun melupakan segalanya dan memulakan hidup baru dengan berkerja keras untuk membantu aki and inek menyara aku dan adikku.. biasalah kan, single mother pada masa itu.
Aku memberikan syukur kepada Tuhan, kerana inek dan aki sanggup memikul tanggungjawab untuk menjaga aku dan adiku yang pada masa itu yang baru berusia 8 bulan. Thankss a loott inek, aki :D 
Disamping itu, aku berasa sangat bertuah sekali kerana memiliki aki and inek yang penyayang dan baik hati sekali, aki and inek tidak pernah sekali memarahi diriku, kalau advice tu biasalahkan..hehe..tetapi jauh disudut hatiku, timbul rasa cemburu yang membara-bara, bila aku melihat rakan-rakan lain yang bermanja dan memiliki insan yang bergelar "AYAH, PAPA," dan kenapa tidak aku? kenapa aku diberi ujian yang sebegitu besar dimasa zaman kanak-kanakku? kenapa baru sekejap rasanya aku merasai kasih sayang seorang ayah dan ayah pula pergi menhilangkan diri? soalan ini selalu aku tujukan buat diriku shingga ke hari ini. ,huhu..hendak ditangisi tidak beguna lagi..seorang insan yang tidak berperikemanusian pada waktu seketika dahulu tidak harus aku kenang lagi, bagiku insan itu tidak layak untuk aku gelar sebagai seorang "ayah".. kerana jika seorang ayah yang sangat-sangat menyayangi anak-anak dan isterinya, ia tidak akan tergamak meninggalkan isteri dan anak-anaknya kerana kepentingan diri yang melampau-lampau, tanda kebencian aku pula telah pun membara-bara dalam dirinya, aku sudah berjanji dengan diriku yang aku belum dapat untuk membuka pintu kemaafan buat insan yang bergelar "ayah" itu dalam diriku..meskipun aku tahu betapa berdosanya jika memperlakukan insan yang bergelar "ayah" sebegitu..jika betul dia menyayangi aku, adik2ku dan ibuku..dia tidak akan meninggalkan kami berbelas tahun yang lalu..
argghhhhhhh,, penat, penat, penat.. berikan aku masa untuk memaafkan dirimu wahai "ayah"..kerana aku masih belum dapat membuka pintu kemaafan buatmu, luka dihatiku masih lagi belum terubat bila mengenangkan perbuatanmu terhadap keluarga kita.. lupakanlah kami dan aku berdoa semoga engkau berbahagia disamping keluargamu sekarang papa.. kerana kami dua beradik dan ibuku sangat bahgia dengan kehidupan kami yang sekarang, janganlah engkau muncul lagi ke dalam kehidupan kami lagi..OK!

*****
DAN kini umurku sudah pun berusia 20 tahun..hehe,, makin tua sudah diriku kan..hahaha.. aku mengucapkan syukur dan besar-besar terima kasih kepada inek and aki kerana telah mendidik aku dan joan menjadi orang yang berguna dan berpegang kepada ajaran agama.. 

To aki, inek, mummy ;

aki, inek..berbesai terima kasih beri ku ke seduai laban udah nyaga aku and joan ari kami duai mit sampai ke diatu.. aki, thanks laban nuan udah meri kasih syang nuan ngagai kami duai joan, taja pan aku nda kala ngasai keni gaya kasih sayang seorang apai maya aku agi mit suba tang aku bersyukur, aku ulih ngasai ke ia bak nuan aki.. nuan meh apai and aki dalam pengidup aku.. nuan bekrja keras ari nuan biak kena nuan nupi mummy and yak, kenu kok ka pencen neh..tang smpai diato agik ga gawa kena nupi kmi duai joan..huhu ..:( thanks mega aki laban nda kala merungut, mengadu, nda kala rasa terbeban laban dh ngibun kami duai yea, besai-besai terima kasih..love you aki..  
and pia mega ngau inek, inek meh nyadi indai ke kami duai joan start kami duai mit smapai ke diatu..inek meh ngintu, nyuap, meri kami duai joan mandi, ngelampin..hehe,  ngajar kami duai joan nyadi urang te menyana sehingga ke diato.. and paling berterima kasih laban ngajar kami duai joan bersembiang..nti nda ketegal inek, alu bedau meh kami duai joan tu nerima "roti kudus".. Lovee inek much-much2.. and your turn mummy..thank k laban udah ngada ke kami duai joan..and meri kami duai peluang untuk di dunya injau tok.. aku nemu , walaupon mummy strict and jarang menunjukkan kasih sayang ngagai kmi duai joan tapi mummy sayanng kmi duai kan mi.. kan??.. yeah.. thanks mi.. i know you also always do the best for me and joan eventho sometime i really dislike the way you talk to your children..eventho both of us always arguing with one and another, eventho, i always doesn't listen to youuu, but depth in my heart, I also lurve you so much and much mommyy.. (:
dah2.. i think i must stop here, hehe..because, it;s make me cryyy..huhu..and now i felt like i'm homesick..and i wanted to hug all of theem..

dan sekarang i also still having a big big supervaganza familia..hehe.. then after my mom married again, i had another 2 new sisterr..mimau and nunut ba.. kakak also sayang you both much eventho we're in differnt father's.. (: Muawaaahkz..


a big hug to aki, inek, mummy, uncle, joan, mimau, nunut, yak anduk, aunty lulu, sasa, ally.. luff you all with all my heart.. (: and we're still waitng for a newborn baby in the familyy.. (coming soonn) hehe..

Thank you Goddd, praise you oh LORD.. I very happy because having a wonderful family in my lifee.. (:

the eldest daughter of will's family;
bibieee..


No comments:

Post a Comment